حلیم گندم

دسته بندی: آشپزی
حلیم گندم
حلیم گندم
مواد لازم برای حلیم گندم
گندم 300 گرم
گوشت 300 گرم
پياز قرمز 1 عدد
ادویه زیرخاکی نصف قاشق چایخوری
نمک طعام 1 قاشق چایخوری
روغن يا کره مقدار لازم
آب 10 لیوان
عسل و دارچين به مقدار لازم
اماده کردن گندم برای حلیم : اغلب برای تهیه حلیم از گندم پوست کنده استفاده میکنند. اما اگر گندم بدون پوست کنده در دسترس ندارید میتوانید گندم با پوست استفاده کنید و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک وسیله مثل آبکش رد کنید تا پوست‌های آن گرفته شود
طرز تهیه : ابتدا گندم را 5 تا 7 ساعت در آب خیس کنید و بگذارید تا خوب آب جذبش شود. به این صورت مدت طبخ کاهش میابد.
 
گوشت را همراه با 2 لیوان آب داخل قابلمه کوچکی قرار دهید. پیاز را پوست کرده و به 4 قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید ، ادویه زیرخاکی را هم اضافه کنید و شعله اجاق را روی درجه ملایم قرار دهید. اجازه دهید تا گوشت خوب بپزد و وقتی گوشت پخت آنرا خوب خرد یا رشته رشته کنید.
 
گندم را با یک لیتر آب در قابلمه دیگری بریزید و روی اجاق بگذارید و با شعله ملایم انقدر بپزید تا نرم شود و دانه های آن له شوند. دقت کنید ته نگیرد هر از چند دقیقه‌ای آنرا هم بزنید. اگر قبل از نرم شدن گندم آب آن رو به اتمام گذاشت کمی آب گرم به آن بیفزاید.
دقت کنید که گندم باید خوب نرم شود و دانه های آن بصورت پوره نرم شوند . اگر گندم با پوست مصرف کرده‌اید حالا باید پوست آنرا با کمک یک آبکش جدا کنید ، حالا گندم نرم شده را که تقریبا به صورت مایع سفتی در آمده با گوشتی که قبلا اماده کرده اید مخلوط کنید و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ شود.
دقت کنید در این مرحله حتما باید حلیم را زیر نظر داشته باشید تا ته نگیرد. حلیم باید نه زیاد سفت و نه زیاد شل و ابکی باشد ، چیزی مابین این حالت مد نظر میباشد.
پس از اماده شدن حلیم و در زمان مصرف روی آن را با ادویه زیرخاکی ، روغن حیوانی یا کره حیوانی داغ تزئین کنید ، البته بعضی ها حلیم را با نمک میل می کنند اما میتوانید برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید.
توجه داشته باشید که ادویه زیرخاکی با فورمول بسیار خاص خودش بدرقه کننده ی ویتامین های غذای شما به اندام های درونی بدن از جمله کبد و کلیه و .. می‌باشد
تگ:

ثبت نظر

کد امنیتی